- BOOL
- BYTE (1 bajt), WORD (2 bajty), DWORD (4 bajty), LWORD (8 bajtów)
- SINT (1 bajt), INT (2 bajty), DINT (4 bajty), LINT (8 bajtów)
- USINT (1 bajt), UINT (2 bajty), UDINT (4 bajty), ULINT (8 bajtów)
- REAL (4 bajty), LREAL (8 bajtów)
- TIME
- DATE, TIME_OF_DAY, DATE_AND_TIME
- STRING (liczba znaków podawana przy deklaracji w "()" lub w "[]")
Konwersji w wiekszości przypadków dokonujemy odpowiednią funkcją postaci TYP1_TO_TYP2(wyrażenie).
Domyślny jest zapis dziesiętny, ale można używać innych i liczbę 10 zapisać w kodzie jako 16#A, 8#12 lub 2#1010. Podobnie jest z zapisem czasu, godziny i daty, kilka przykładów:
- T#1s
- T#1d2h3ms
- D#2014-12-24
- TOD#21:30:50.66
- DT#2014-12-24-21:30:50.66
Jeśli chodzi o typy złożone, przykład deklaracji tablicy:
Tab : ARRAY [1..10] OF BYTE;
i struktury:
TYPE ST_Odczyt : STRUCT Command : STRING(5); Name : STRING(15); Address : WORD; RegisterCount : WORD; END_STRUCT END_TYPE
Wskaźniki to wyżej wymienionych tworzymy poprzedzając nazwę typu frazą POINTER TO. Adres dla wskaźnika możemy uzyskać używając funkcji ADR. Dereferencja natomiast następuje po dołożeniu "^" na końcu nazwy zmiennej
Komantarze:
(* to jest komentarz *)
Operatory:
- Operator przypisania: :=
- Operatory porównania: =, <>, <, >, <=, >=
- Operatory logiczne: NOT, AND, OR, XOR
- Operatory arytmetyczne: +, -, *, /, MOD
Instrukcja warunkowa:
IF warunek THEN instrukcje ELSIF warunek THEN instrukcje ELSE instrukcje END_IF
Przykładowa instrukcja wyboru:
CASE krok OF 1: instrukcje 2,3: instrukcje 4..6: instrukcje ELSE instrukcje END_CASE
Pętla for:
FOR przypisanie TO wyrażenie BY krok DO instrukcje END_FOR
Pętla while:
WHILE warunek DO instrukcje END_WHILE
Pętla repeat:
REPEAT instrukcje UNTIL warunek END_REPEAT
Wyjście z każdej z nich umożliwia instrukcja EXIT.
Na koniec kilka podstawowych funkcji:
- ABS - wartość bezwzględna
- LIMIT - wartość zawężona do granic przedziału
- MIN, MAX - mniejsza/większa z podanych wartości
- SHL, SHR - przesunięcia bitowe w lewo i w prawo
- SIZEOF - rozmiar
- SIN, COS, TAN, ASIN, ACOS, ATAN - funkcje trygonometryczne
- SQRT - pierwiastek kwadratowy
- TRUNC - część całkowita
Operacje na napisach:
- CONCAT - połączenie napisów
- FIND - pozycja znaku w napisie
- LEN - długość napisu
- MID - fragment napisu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz